Python pähkinänkuoressa
Pythonin Historia
Python on yleiskäyttöinen ohjelmointikieli, jonka loi Guido van Rossum ja joka julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 1991. Kieli oli alun perin suunniteltu lukukelpoisuuden ja selkeyden vuoksi, mikä näkyy selvästi kielen syntaksissa.
Pythonin Perusasiat
- Syntaksi: Pythonin syntaksi on yksinkertainen ja selkeä, mikä tekee siitä erityisen aloittelijaystävällisen.
- Dynaamisesti kirjoitettu: Tyyppitietoja ei tarvitse ilmoittaa eksplisiittisesti muuttujien yhteydessä.
- Tulkattu kieli: Python-koodi ajetaan tulkilla, ei kompiloida suoraan konekoodiksi.
- Laaja standardikirjasto: Sisältää monia valmiita funktioita ja moduuleja useisiin tehtäviin.
Hyvät ja Huonot Puolet
Hyvät puolet:
- Helppokäyttöisyys ja lukukelpoisuus.
- Laaja yhteisö ja monipuolinen tuki.
- Monipuoliset kirjastot ja kehikot.
- Joustavuus (voidaan käyttää moniin eri sovelluksiin).
Huonot puolet:
- Suorituskyky ei yleensä ole yhtä hyvä kuin jotkin muut kielet (esim. C++ tai Java).
- Dynaamisen luonteensa vuoksi se saattaa olla alttiimpi runtime-virheille.
- Raskaampi muistin käytössä verrattuna jotkut muut kielet.
Tulkattavuus
Koska Python on tulkattu kieli, koodi suoritetaan suoraan ilman kompilointivaihetta. Tämä mahdollistaa koodin suorittamisen minkä tahansa tietokoneen Python-tulkin avulla.
Versiot: Python 2 ja 3
Python 2 oli suosittu versio vuosien ajan, mutta sen virallinen tuki päättyi vuonna 2020. Python 3, joka julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 2008, toi mukanaan monia parannuksia ja muutoksia, mikä aiheutti myös yhteensopivuusongelmia vanhan koodin kanssa. Nykyään on suositeltavaa käyttää Python 3:a.
Muistinhallinta
Pythonissa on automaattinen roskankerääjä, joka vapauttaa käyttämättömän muistin automaattisesti, mikä helpottaa muistinhallintaa.
Käyttökohteet
Pythonia voi ja kannattaa käyttää:
- Web-sovelluskehitys (esim. Django, Flask).
- Tiedonlouhinta ja analysointi.
- Tekoäly ja koneoppiminen (esim. TensorFlow, PyTorch).
- Automaatio ja skriptaus.
- Pelikehitys (esim. Pygame).
Ei suositeltavat käyttökohteet:
- Suorituskykyä vaativat sovellukset, kuten korkean suorituskyvyn pelit.
- Järjestelmätason ohjelmoint
Esimerkki: Yksinkertainen Python 3 Ohjelma
def tervehdi(nimi):
return f"Hei, {nimi}!"
if __name__ == "__main__":
nimi = input("Anna nimesi: ")
print(tervehdi(nimi))
Kun yllä oleva ohjelma ajetaan, se pyytää käyttäjää antamaan nimensä ja tervehtii häntä antamallaan nimellä.